Hoppa till innehåll

Elektroniska anslagstavlor

Anslagstavlor låter kanske som något som hör till det förgångna. Må så vara, elektroniska anslagstavlor är dock något ytterst kontemporärt. I takt med att det blir allt viktigare för företag att synas på nätet så utnyttjas så många möjligheter som möjligt till just det. För att saker och ting inte ska gå överstyr finns det därför regleringar kring detta. Lagen om ansvar elektroniska anslagstavlor är den viktigaste av dem. Här följer en övergripande beskrivning av lagen.

Lagen om elektroniska anslagstavlor är en av de snävare lagarna vi har. Samtidigt är den otroligt viktig då den reglerar något som blir allt mer centralt i den digitaliserade kommersialisering som många företag går igenom.

Det här är lagen om ansvar för elektroniska anslagstavlor

BBS-lagen, som lagen om ansvar för elektroniska anslagstavlor också kallas, har funnits i Sverige sedan 1998. Det har hänt en hel del på området sedan dess, särskilt de senaste åren. Trots det är lagen fortfarande aktuell och har ännu inte ersatts av någon annan lag.

Bakgrunden till varför den kallas för BBS-lagen är för att det är en förkortning av engelskans “bulletin board system” – vilket helt enkelt är synonymt med elektroniska anslagstavlor.

Så, vad reglerar lagen lite mer explicit? Jo, den stadgar vilken typ av innehåll som får synas på dessa elektroniska anslagstavlor samt vem som får använda dem.

För det första är det förbjudet att använda dessa utrymmen på internet för att främja barnpornografi, olagliga våldsskildringar eller uppvigling till brott. Det är förhoppningsvis självklarheter för alla, men tåls ändå att understrykas.

Lagen gäller dock inte för interna meddelanden inom en organisation. Inte heller är den webbhosting som tillhandahåller servern sidan ligger på som är ansvarig utan den som utformar sidan.

Billboards i stadsmiljö

Tredjepartskakor och annonsering

Oftast är det till följd av tredjepartskakor, eller tredjepartscookies, som annonseringen styrs. Det är då företag som samlat in information om webbesökarens beteende på nätet för att kunna rikta reklam. Däremot är det ytterst ovanligt att dessa företag bryter mot något av de ovanstående förbuden.