Hoppa till innehåll

Tredjepartskakor och reklam

Det finns alla olika möjliga typer av kakor. Dels de man kan äta och dels de på nätet. På cookies.nu fokuserar vi mest på de sistnämnda, även om vi också gillar de förstnämnda. I den här texten kommer du kunna läsa om något som kallas för tredjepartskakor. Tredjepartskakor är en lite annan variant än de vanliga kakorna som hjälper dig att få en så bra användarupplevelse som möjligt på en sida. Dessa kakor fokuserar nämligen på andra delar av webben. Vi förklarar allt du behöver veta!

Precis som rubriken avslöjar finns det ett samband mellan tredjepartskakor och reklam. I stora drag kan sägas att tredjepartskakorna styr den reklam som du ser. Dessa tredjepartskakor tillhör nämligen andra aktörer än den vars webbplats du besöker. Låter det rörigt? Vi klandrar dig inte. Men vi hoppas att det kommer bli tydligare efter att du läst detta.

Vad är tredjepartskakor?

För det första ska vi reda ut vad tredjepartskakor är. Som vi nämnde här ovanför är detta alltså en cookie som kommer från en annan webbplats än den du besöker. Det går till som så att annonsörerna på webbplatsen du besöker också kan lagra cookies på din dator.

Det fungerar som så att en tredjepartsaktör samlar in information om ditt besök för att sedan kunna rikta reklam, annonser och marknadsföring till dig. Det är som digitala anslagstavlor, som en tredje part äger. Denna tredje part, som är ett annonsföretag, kan sedan i sin tur välja vilken reklam som du ska se baserat på vad du tittat på, sökt efter eller köpt på andra sidor.

Stressad person framför en rörig skärm

Vilka är annonsföretagen?

Annonsföretagen, eller annonsfirmorna som de också kan kallas, är aktörer vars huvudsakliga verksamhet är att samla in information om webbplatsbesökares vanor för att kartlägga vad varje individ är intresserade av. Detta använder de sedan för att kunna rikta reklam genom de annonsplatser som de köpt sig till på olika domäner och webbplatser. Sedan hjälper de andra företag att synas genom att upplåta dessa annonsplatser till andra företag. De företag som kan tänkas vara mest intressanta för dig – baserat på dina tidigare vanor och beteenden. Brukar du kolla väldigt mycket på ett visst klädmärke så kommer just det märket förmodligen dyka upp på flera platser när du är ute på internet. Oavsett om det är på webbsidor eller sociala medier.

Blir jag övervakad av cookies?

Övervakad är ett begrepp som för tankarna till ett big brother-samhälle. Riktigt så är inte fallet. Samtidigt går det inte att blunda för att andra aktörer får ta del av din information för att driva på sitt eget kommersiella syfte. Detta gör dock inte att du får se mer reklam när du är ute på nätet. Reklam skulle du alltid få upp, oavsett om tredjepartskakor samlade in information om dig eller inte. Skillnaden är dock att de digitala anslagstavlorna lär sig mer om dig och kan anpassas efter dina preferenser om du tillåter tredjepartskakor. Om du inte skulle tillåta tredjepartskakor skulle du förmodligen få all möjlig reklam som du skulle uppfatta som märklig. Detta på grund av att anslagstavlan då helt enkelt får gissa vad du kan tänkas vara intresserad av.

Googles tuffa tag mot tredjepartscookies

Google har allt strängare och striktare restriktioner för vilka som får annonsera genom tredjepartscookies och inte. Till år 2022 har de faktiskt som ambition att stänga ned och förbjuda tredjepartskakor helt och hållet. Detta i syfte att öka sekretessen och integriteten för varje individ. Detta är dock inte fallet i nuläget. Även om din information är relativt öppen så har Google vissa krav på sina tredjepartsannonsörer. Här hittar du samtliga krav från Google.