Har du någonsin legat på en solstol vid havet och lekt med tanken på hur långt mot vattenlinjen du vågar flytta dig innan du blir blöt? För brädspelsdesignern Dirk Henn blev just det ögonblicket starten på ett nytt spel – och en kreativ resa som tog honom från semesterläge till spelprototyp på rekordtid.
I denna designer diary, först publicerad på BoardGameGeek News, bjuder Dirk in oss att följa med bakom kulisserna på hans senaste projekt: det soliga, kvicka och charmigt riskfyllda spelet High Tide. Det är berättelsen om hur ett semesterögonblick förvandlades till ett spel som luktar havsbris, fångar strandens nerv och bjuder in både barn och vuxna till att testa om de vågar. För ju närmare vattnet du hamnar, desto högre poäng – men också större risk att mössan flyger (eller snarare, att din solstol sveps bort).
Allt började på stranden
Dirk Henn är långt ifrån nybörjare i spelbranschen. Du kanske känner igen honom som hjärnan bakom storfavoriten Alhambra. Men den här gången ville han gå åt ett enklare håll – lätt, snabbt, men ändå med edge. Under en semesterpromenad längs stranden föll alla bitar på plats.
”Jag ville göra ett push-your-luck-spel men med ett tema som kändes… bekant. Något alla kan relatera till,” säger han. Och vad är mer allmängiltigt än kampen om bästa platsen på stranden?
Så föddes High Tide: ett spel där du – och upp till fem andra semesterfirare – försöker placera dina solstolar så nära havet som möjligt. Men när tidvattnet (i form av tärningskast) börjar rulla in, kanske det inte känns lika smart längre.
Balansgång på vågkanten
Bakom High Tides enkla yta döljer sig ett gediget hantverk. Dirk berättar att den största utmaningen låg i att justera chansen att ”bli blöt” – alltså att förlora en solstol – så att det varken blev för snällt eller för brutalt.
”Det tog över 100 iterationer att få vågmekaniken rätt”, säger han. ”Och varje liten förändring i poängsystemet fick konsekvenser. Det är som att försöka kalibrera en analog radio – snäppet för mycket åt ena eller andra hållet och mottagningen förstörs.”
Under månader av tester lät han både barnfamiljer och hardcore-brädspelsveteraner spela prototypen. Poängen? Ett spel som är lätt att plocka fram, som bjuder på skratt och lite frustration — men där besluten ändå känns meningsfulla.
Visuellt strandbesök i en låda
High Tide är inte bara trevligt att spela – det är snyggt också. En stor del av arbetet handlade om att få spelet att se ut precis som det känns att vara på stranden: sand, sol, och krusande vattenlinjer.
För detta tog Dirk hjälp av illustratören Christian Fiore. Tillsammans skapade de en spelplan med en mjuk färgövergång som visar vattnets rörelsezoner, små strandstolar som markerar spelarnas positioner och till och med miniatyrkrabbor som fungerar som markörer.
”Vi ville skapa ett spel som nästan luktar solkräm,” säger Dirk med ett skratt.
Enkelt, men smart
High Tide är vad man brukar kalla ett ”fillerspel” – alltså något du kan spela när som helst, gärna innan eller efter ett tyngre spel. Reglerna går snabbt att lära sig, spelet tar 20–30 minuter, och det kan spelas av både sjuåringar och deras farfar.
Men enkelheten betyder inte att det lackar nerv. Här finns:
- Små bluffmoment
- Gliringar vid bordet
- Spända tystnader innan tärningen kastas
Det där lilla sociala dramat, säger Dirk, är hjärtat i spelet.
Alla små val med ett större syfte
För Dirk var High Tide mycket mer än bara en somrig idé. Han ville visa att ett enkelt spel kan ha själ – att varje element, från tärningsbeslut till hur vågorna illustreras, spelar en roll i att dra in spelaren i temat.
”Det var viktigt att temat fick styra designen hela vägen – inte bara hänga med som en eftertanke”, berättar han.
Han ger också ett stort tack till speltestare hemifrån Wiesbaden och Köln, och till Queen Games-teamet som vågade satsa på något så annorlunda i en värld där många fillerspel ofta känns utbytbara.
Från solbränna till spelbräda
Man kan lätt tro att ett litet spel som High Tide bara är en kul bagatell som ploppar upp mellan större projekt. Men vad Dirk Henn visar är att ibland behöver det lilla spelet ännu mer finess. Den balanserade designen, det genomtänkta temat och den genuina viljan att skapa något tillgängligt och stämningsfullt gör High Tide till en riktig sommarpärla — året om.
Och vem vet, kanske ligger nästa stora speldesign redan och solar i din bakhuvud, redo att rulla in med nästa våg?