När man trodde det inte kunde bli mer rörelse i brädspelsvärlden släpper Asmodee en bomb — de har köpt rättigheterna till den omåttligt populära spelserien Zombicide från CMON (Cool Mini or Not). Affären, som blev officiell via både BoardGameGeek News och Asmodees egna kanaler, markerar ett stort skifte i hur framtiden kan se ut för en av de mest älskade zombiejakterna på spelbordet.
Det här är inte bara en vanlig affärstransaktion. Det är en överlåtelse av ett spel som i över ett decennium lyckats blanda klassisk skräckfilm med plastgubbar och tugga sig in i hjärtat på hundratusentals spelare världen över.
En snabb recap: Vad är Zombicide?
För den oinvigde började Zombicide sin resa 2012, kickstartad till liv med imponerande 700 000 dollar i ryggen. Det var ett av de där spelen som tog Kickstarter med storm – du vet, innan det blev vardagsmat att samla miljoner till plastfigurer och tärningar.
Spelet är ett samarbete mellan spelare mot en zombieapokalyps som bara blir mer infernalisk för varje minut. Med enkla regler, snabbt tempo och en smärre armé av plastminiatyrer, erbjöd det allt som både nybörjare och fans av överlevnadsskräck ville ha. Och det stannade inte där. Under åren har vi sett Zombicide kliva in i medeltiden (Black Plague), flyga ut i rymden (Invader), och få en andra upplaga som putsade till reglerna och bjöd på ännu fler figurer.
Kort sagt? Det här är inte bara ett spel. Det är ett helt universum.
Vad betyder det att Asmodee tar över?
För Asmodee, ett av de största namnen i brädspelsvärlden, är det här långt ifrån första gången man lägger vantarna på en tung titel. De sitter redan på klassiker som Ticket to Ride, Catan och 7 Wonders. Nu lyfter de in Zombicide i sin växande portfölj — och det säger något om hur högt de värderar märket.
Så vad har spelarna att förvänta sig? En hel del, faktiskt:
- Bättre tillgänglighet: Med Asmodees enorma nätverk innebär det här troligen fler språk, större global spridning och lättare åtkomst i din lokala spelbutik.
- Smidigare leveranser: CMON har ibland haft en del problem med långa väntetider från sina Kickstarter-kampanjer. Asmodee, med sin logistikmaskin, kan nog få maskineriet att snurra lite snabbare.
- Mer än bara brädspel?: Asmodee ägs av Embracer Group, samma koncern som också rör sig inom TV-spel, böcker och andra medier. Är det en stretch att tänka Zombicide som mobilspel, romanserie – eller kanske till och med som en streamingserie? Inte direkt.
Vad säger företagen själva?
Tonläget är vänskapligt. CMON:s VD Chern Ann Ng uttryckte stolthet över vad Zombicide har blivit:
”Vi är stolta över vad Zombicide har blivit under de senaste 12 åren. Det här partnerskapet med Asmodee låter spelet växa ytterligare och nå ännu fler spelare världen över.”
Samtidigt försäkrar han fansen om att CMON inte försvinner från radarn. De kommer fortsätta lansera sina redan planerade kampanjer – exempelvis Zombicide: White Death – och fokuserar vidare på storspel som Marvel United och Cthulhu: Death May Die.
Asmodees VD Stéphane Carville låter minst lika entusiastisk:
“Zombicide är en lysande franchise som passar perfekt in i Asmodees portfölj. Vi ser fram emot att föra spelet till nya höjder.”
Men vad betyder det egentligen – för oss?
Här börjar spekulationerna. Kickstarter har alltid varit en kärnkomponent för Zombicide. Kommer Asmodee fortsätta att använda crowdfunding, eller lämnar man modellen bakom sig och fokuserar på traditionell distribution?
Och vad händer med communityn som CMON byggt upp? En del av magin med Zombicide har varit den engagerade spelarskaran — från målade miniatyrer till fan-skapade kartor och diskussioner på forum. Kan den känslan leva vidare under ett mer ”corporate” paraply?
Dessutom: kommer den nya ägaren återuppliva äldre, kampanj-exklusiva expansioner och göra dem tillgängliga för fler? Eller blir de kvar som legendariska artefakter från en svunnen tid?
Vad sker härnäst?
För tillfället ändras inte mycket. CMON släpper sina planerade produkter enligt schemat, och när de är klara – då tar Asmodee över helt och hållet. Hur det påverkar framtida utgåvor, exklusiviteter och kommunikationen med fansen återstår att se. Men en sak är säker: Zombicide är på väg att nå sin nästa evolution.
Och om man tittar på Asmodees historia av framgångsrika titlar så finns det mycket att hoppas på – och kanske också lite att oroa sig för, om du är en Kickstarter-traditionalist.
❓ Vad tycker du?
Tror du att Zombicide kommer att blomstra med Asmodee bakom spakarna, eller riskerar vi att tappa den där råa, community-drivna charmen som CMON utvecklade under tolv år?
Hoppa ner i kommentarerna och dela dina tankar – zombierna sover aldrig, och diskussionen borde inte heller göra det.